Minder gladde wegen dankzij de winterploeg

Editie 02
Jullie stelden de volgende vraag aan Editie 070: Wanneer wordt er gestrooid in Den Haag?
De strooiwagens worden volgeladen met zout.

Het is koud buiten. ’s Nachts vriest het. Dat wordt weer krabben ’s ochtends en goed uitkijken als je de weg opgaat. Want het zou wel eens glad kunnen zijn. Maar gelukkig: zodra er al een beetje gladheid wordt voorspeld, rukken de strooiwagens uit en zorgt de winterploeg ervoor dat de wegen weer veilig begaanbaar zijn. 

Maar stel je nu eens voor dat er niet gestrooid zou worden. Dan waren de wegen echt onbegaanbaar. Je auto kan je dan wel laten staan, net als je fiets, want de wegen zijn dan als ijsbanen, spekglad. Dat laat de winterploeg natuurlijk niet gebeuren. Als er gladheid wordt voorspeld, rijden maar liefst dertien strooiwagens ieder hun eigen route van 75 km door Den Haag. Deze routes lopen door de acht stadsdelen en de mannen van de winterploeg strooien alle verkeersaders en hoofdwegen die Den Haag rijk is. Op de fietspaden en bruggetjes komen zij niet, die zijn niet begaanbaar voor de grote strooiwagens. Dat doen hun collega’s van het Veeg- en Straatbedrijf van de gemeente.

Raimond is teamleider van de Haagse winterploeg. En Frans rijdt al sinds 1980 op de strooiwagen. Eens even vragen aan de mannen wat er allemaal bij dit werk komt kijken.

Raimond bij het zout.
Raimond, chef winterdienst.

Wordt het glad?

Als chef winterdienst houdt Raimond de weersvoorspellingen nauwlettend in de gaten. ‘Eigenlijk ben je continu aan het monitoren. Wat zeggen de weerberichten? Wordt het glad de komende nacht, en hoe zit het met de komende dagen? Wat doet Rijkswaterstaat? Ik check voortdurend de voorspellingen op de site van Meteo-consult. Er zijn op strategische plekken in Den Haag meetpunten geplaatst. Daarmee meten we de temperatuur van het wegdekoppervlak, maar ook de toestand van het wegdek. Is het wegdek droog, nat of zout? Ook meten we de luchttemperatuur en relatieve luchtvochtigheid, waarmee we het dauwpunt kunnen berekenen. En tot slot kunnen we ook nog de neerslagduur meten.

Als het gaat vriezen en het heeft geregend of het gaat regenen, dan weten wij al hoe laat het is. Tijd om te strooien. Dat kan overdag zijn, maar ook om acht uur ’s avonds of om half twee ’s nachts. We willen als het even kan de gladheid voor zijn.’

Frans aan het werk.
Frans werkt al jaren bij de winterploeg

Aan de bak

En dan gaat ineens midden in de nacht je pieper af. Er moet gestrooid worden. Frans doet dit werk al zo lang, dus hij is er wel aan gewend om onregelmatige diensten te draaien. ‘De winterdienst gaat voor alles. Dat betekent dat je bij vorst ook ’s avonds of midden in de nacht aan de bak moet. Maar altijd met frisse moed hoor. We hebben een gezellig team en met elkaar klaren we de klus. Ik doe al jaren Scheveningen, vanaf Madurodam tot aan Scheveningseslag en alles wat er  aan hoofdwegen binnen dit gebied valt. En zo rijden al mijn collega’s hun eigen route. We verzamelen bij HMS op de Plutostraat en zodra alle wagens met zout zijn volgeladen gaan we de (gladde) weg op. Ik zeg altijd maar zo, wij zijn het eerste gevaar op de weg. Voordat de mensen ’s ochtends van huis vertrekken, hebben wij de wegen al gestrooid. Daar doen we ongeveer drie à vier uur over.’ 

Winters gedoe

Maar wat als het sneeuwt? Of blijft vriezen? Valt daar nog tegen op te strooien? Raimond: ‘Het kan zijn dat je net een weg hebt gestrooid en achter je de sneeuw alweer ziet vallen. Dan is zout strooien alleen niet genoeg en worden er grote sneeuwschuivers aan de voertuigen gekoppeld. Als het nodig is, zullen we blijven strooien en schuiven net zo lang tot de stad weer begaanbaar is. In eerste instantie maken we de hoofdslagaderen van de stad weer begaanbaar en dan vervolgens de rest van de hoofdwegen. De sneeuw die we opzij schuiven moet je wel ergens kwijt, en dat is soms best lastig in een drukbevolkte stad als Den Haag. Vaak ligt het in de weg voor fietsers, of geparkeerde auto’s. En als het opvriest, kan het nog gevaarlijk zijn ook. Onze winterploeg doet zijn uiterste best om zoveel mogelijk wegen begaanbaar te houden, maar met echt winters weer doe je er soms verstandig aan niet de weg op te gaan, zeker als het niet hoeft.’

Het zout worden geladen op de strooiwagens.
De wagens worden volgeladen met strooizout. Tussen de bedrijven door wordt er ook gelachen.
Frans en collega maken praatje en lachen.

Op de strooiwagen

‘In alle jaren dat ik dit werk doe is er niet veel veranderd’, zegt Frans. ‘Strooien blijft nodig. Natuurlijk zijn de wagens moderner en zijn de schuivers beter. Het zout is ook niet meer zo klonterig. Maar het werk is nog steeds hetzelfde;  leuk, maar ook pittig. Want wij strooien niet alleen, ook legen we de ondergrondse huisvuilcontainers. We draaien gemiddeld diensten van dertien uur. Meestal zit ik alleen op de strooiwagen, tenzij we een nieuwe in het team hebben, die gaat dan mee om het vak te leren. Daar help ik graag bij. En om het gezellig te maken onderweg heb ik altijd de radio aan, lekker Hollandse muziek via 100%NL.’

Teamwork

Raimond is erg trots op zijn team. ‘Het is mooi om te zien met hoeveel enthousiasme dit team iedere keer weer de weg op gaat. Door weer en wind. Ook voor de manier waarop zij met elkaar omgaan heb ik veel respect. De meeste mannen werken hier al een tijdje en kennen elkaar al best goed. Ze zijn een echt team, betrokken bij de zaak en bij elkaar. Het is net familie. En ze werken keihard. Eigenlijk is het dus niet zo vanzelfsprekend dat de wegen altijd maar worden gestrooid. Daar wordt met man en macht aan gewerkt. Soms hoor ik mensen wel eens mopperen als het glad is. Zo van: ‘Nou de gemeente heeft niet goed gestrooid’, en daar stoor ik mij dan aan. Of als mensen ongeduldig worden in het verkeer als een van onze wagens voor hen rijdt. Vooral omdat ik weet hoe hard het team werkt en dit doet zodat iedereen weer veilig de weg op kan.’ 

Met dit koude weer en de winter die we nog voor de boeg hebben, is de kans groot dat Frans en zijn collega’s nog vaak opgepiept zullen worden. Frans: ‘Het kan zelfs in maart nog glad zijn. Maar als de winterdienst er weer op zit, ga ik lekker op vakantie. Even de warmte opzoeken, daar ben ik tegen die tijd wel aan toe.’

De winterploeg heeftt pauze.
De mannen van de winterploeg.

Wist je dat...

  • iedere strooiwagen op zijn route 50 ton zout strooit?
  • de medewerkers van de winterdienst naast het strooien ook zorg dragen voor een schonere stad?
  • de winterploeg alleen de verkeersaders en hoofdwegen van Den Haag strooit? Op de fietspaden en bruggetjes komen zij niet, die zijn niet begaanbaar voor de grote strooiwagens. Dat doen hun collega’s van het Veeg- en Straatbedrijf van de gemeente.
  • strooizout niet erg lekker is op een gekookt eitje?
  • inwoners en bedrijven in de gemeente Den Haag gratis een kleine hoeveelheid strooizout kunnen afhalen? Zo kun je je eigen straatje strooien. Neem een stevige tas of emmer mee als je komt. Kijk op denhaag.nl voor de afhaallocaties.
  • een beetje strooizout op je stoep al voldoende is, maar dat je dit wel moet ‘inlopen’ zodat het kan gaan dooien? Een complete zak leeg gooien is echt niet effectiever.
Jenny van stadsboerderij 't Waaygat deelt strooizout uit aan inwoners van Den Haag.
Een emmertje zout halen bij Jenny van stadsboerderij 't Waaygat.

 

Tips bij gladheid: wat je zelf kunt doen

Op denhaag.nl vind je actuele informatie over gladheidsbestrijding in Den Haag, maar ook handige tips voor wat je zelf kunt doen bij gladheid: thuis, op het werk en onderweg.

Meer Editie070?

Wil je meer verhalen lezen over de stad? Bekijk dan ook de andere verhalen op Editie070.



*In Den Haag wordt de gladheidsbestrijding georganiseerd door de N.V. Haagse Milieu Services (Nvhms) en het Veeg- en Straatbedrijf Den Haag.

Gepubliceerd op 02 december 2016 Geschreven door Alice Moore Fotografie door Martijn Beekman

Heb jij een idee voor een verhaal op Editie070?

Editie 02

02 december 2016
Alle edities Sluiten X
Meer artikelen?
02