Genieten aan de gracht

Editie 42
Gracht.jpg

100xbeter. Onder die titel is een reizende foto-expositie te zien. De expositie startte in het stadhuis en doet nu verschillende stadsdeelkantoren aan. Van maar liefst 100 opgeknapte plekken in de stad zie je hoe deze zijn verbeterd. Het gaat om pleinen, straten, fietspaden en veel meer. 100x beter is een momentopname, want de stad is nooit af. Iedere dag komen er nieuwe, verbeterde plekken bij. Editie070 besteedt in de serie ‘100xbeter’ aandacht aan 6 van deze verbeterprojecten. 

In aflevering 6 (slot): de gracht bij de Veenkade-Noordwal

Bij de Veenkade-Noordwal aan de korte zijde is de afgelopen jaren een van de vele oude historische Haagse grachten in ere hersteld. Na 90 jaar is het water weer zichtbaar en de gracht weer open. Dit deel was eerst ‘overkluist’. Bovenop de gracht was een klein parkeerterrein. Maar nu kunnen boten en rondvaartboten weer comfortabel in de open lucht varen tussen de Noordwal en Toussaintkade. Langs een mooi historisch stukje Den Haag met oude grachtenpanden en de paleistuin. Bovendien liggen er nu gezellige drijvende terrassen in de gracht. Rondom het gebied is de ruimte ook heringericht met onder andere nieuwe bankjes en een nieuw fietspad. Bijzonder is de volautomatische parkeergarage die is gebouwd voor bewoners en bedrijven. Didi Moret van Café de Bieb en Hotel Room 11 aan de Veenkade, gids Ellen Parisius van Rondvaartbedrijf Ooievaart en bewonersechtpaar Yvonne en Steven Kusters vertellen erover.

Didi in cafe bieb.jpg
Didi is eigenaar van Hotel Room 11 aan de Veenkade.

Toplocatie

Een jong gezin checkt net in bij hotel Room 11 van eigenaresse Didi Moret. De ‘incheckbalie’ is in Café De Bieb. ‘Mijn man Ron Ketting is ruim 20 jaar geleden gestart met dit café, naast de voormalige centrale bibliotheek van Den Haag. Ik heb Ron hier ook ontmoet’, vertelt Didi. Zij werkt haar hele werkzame leven al in de hotelbranche. ‘Ik heb bij veel grote hotels gewerkt in Den Haag, zoals bij Hotel Des Indes. Maar ik wilde een eigen kleinschalig hotel beginnen. En toen kwam ik uit op deze toplocatie. We hebben tien kamers. De elfde kamer is Café De Bieb, vandaar Room 11. Ik ‘run’ dit hotel nu 10 jaar. Het is hard werken, maar de bezetting is goed, de reacties positief. Ik ben er trots op dat deze gok, want dat was het, zo goed is uitgepakt.’ De hoteleigenaresse vindt dat in Den Haag nog relatief weinig kleine middenklasse hotels zijn. ‘Zonde, want er is veel vraag naar. Zeker de laatste jaren nu het toerisme naar Den Haag fors toeneemt.’

Didi op terrasboot cafe bieb.jpg
Didi op de terrasboot voor cafe De Bieb. De Bieb is de elfde kamer van Hotel Room 11.

Klagen levert niks op

‘Ja, het was geen makkelijke tijd tijdens de werkzaamheden hier voor onze deur. Maar ik ben een positief mens. Klagen levert niks op. Je moet verder. Ik was zwanger, en natuurlijk liep de omzet fors terug. Toch hebben we met hulp het hoofd boven water kunnen houden. De mensen van BAM, de aannemer, waren ook ontzettend lief en dachten met ons mee. In het contact met de gemeente gingen dingen goed en minder goed. Maar bovenal ben ik ontzettend blij met hoe het nu is. Het drijvende terras, het kleine terras voor ons café en hotel. En van de gemeente hebben we zelfs een nieuwe luifel gekregen.’

Didi vertelt dat de herinrichting en het openen van de gracht ook het moment was dat zij en haar man een andere koers insloegen met het café. ‘We wilden een breder publiek aanspreken en hebben het café anders ingericht, niet meer een traditionele bruine kroeg. Dat was een goede zet, want de hele dag door hebben we nu een heel divers publiek: jong, oud, buurtbewoners, studenten, toeristen, jonge ondernemers, enzovoorts.’ De hotelonderneemster zit alweer vol nieuwe plannen voor haar hotel. ‘De gracht en al het positieve dat het terugbrengen van de gracht heeft opgeleverd, geeft mij ook weer energie verder naar de toekomst te kijken. Maar misschien is het ook wel even goed na deze paar jaar keihard werken nog even pas op de plaats te maken’, knipoogt Didi.

 

Ellen met schipper Vincent.jpg
Ellen: 'Dit werk is echt iets voor mij'.

Elke dag genieten

Ellen Parisius vertelt bij de aanlegplaats aan de Noordwal een stel Duitse toeristen over de mogelijkheden van een rondvaart door de Haagse grachten. Dit doet ze samen met schipper Vincent de Bruijne. ’Het is nu een heel drukke periode. Je merkt als de Stichting Ooievaart genoemd wordt in een reisblad of gids dat toeristen ons opzoeken. Vooral veel Duitsers. Maar zelfs Hagenaars zijn soms aangenaam verrast over de mogelijkheden van een grachtentocht door Den Haag’, vertelt gids Ellen trots. Zij is vrijwilliger bij De Ooievaart. Net zoals bijna alle mensen die bij het rondvaartbedrijf werken, bijna 100 nu. ‘We hebben nu 10 boten, waarvan de helft elektrisch.’ Ellen is gepensioneerd en was vroeger bouwkundige. ‘Door de crisis in de bouw kwam ik zonder werk. Maar ik hou van aanpakken en toen kwam de vacature van Ooievaart voorbij en dacht ik: dit is echt iets voor mij’.

Ellen blij op boot.jpg
Ellen doet dit werk nu 8 jaar: 'Ik geniet elke dag weer. In weer en wind!’

Ellen begon in eerste instantie te werken bij de Ooievaart als ‘klusjesvrouw’ bij het opknappen van de oude museumboot Hendrina Johanna van de Ooievaart. ‘Dat is een zogeheten ‘Hagenaar’, een oorspronkelijk 100 jaar oud zeilend vrachtschip speciaal gebouwd voor de Haagse grachten’, legt Ellen uit. ‘Ik hielp bij het opknappen van het schip, timmeren, schuren, van alles. Dat was echt leuk werk. De Ooievaart zocht toentertijd ook schippers en gidsen. Ze vroegen mij. Ik zei meteen ja. En nu ben ik alweer ruim 8 jaar gids. En ik geniet elke dag weer. In weer en wind!’, glimlacht Ellen.

Echt een plaatje

Gids Ellen weet heel veel vertellen over de historie van de grachten van Den Haag. ‘Maar ik vertel ook graag over de oude historische gebouwen langs de grachten. Het helpt natuurlijk dat ik bij diverse Haagse architectenbureaus heb gewerkt en natuurlijk ook dat ik ruim 40 jaar in Den Haag woon.’ Ellen is blij dat dit stukje gracht bij de Noordwal weer open is. ‘Den Haag is een groene en blauwe stad met een rijke geschiedenis. Dat je met de rondvaartboot vanaf het water nu een groot deel van het oude centrum kunt bekijken, is heel bijzonder. Het stuk bij de Noordwal met de paleistuin en de oude Haagse toren op de achtergrond is een plaatje. Ook de Hooigracht en Smidswater is prachtig. We kunnen nu zelfs van het centrum naar Scheveningen varen. Dat doen we nu elke zondag. Een mooie tocht van 2 uur. De grachten maken Den Haag echt tot een topattractie. Goed dat de gemeente daar aandacht voor heeft, door het opknappen van bruggen en kades, en het bouwen van nieuwe aanlegplaatsen’, vindt gids Ellen.

Yvonne en Steven bij hun auto in VAB.jpg
Yvonne en Steven gebruiken de volautomatische parkeerberging.

Makkelijk en betaalbaar parkeren

‘Hoe mooi is het dat je midden in het centrum je auto makkelijk en betaalbaar in een ondergrondse parkeergarage kwijt kan’, vertelt buurtbewoner Steven Kusters. Hij deed als een van de eersten mee met de proef om zijn auto in de volautomatische parkeergarage te parkeren. De garage is alleen toegankelijk voor bewoners en bedrijven in de buurt. Nu de proef is afgelopen, betaalt Steven een maandelijks bedrag. ‘Het is een slimme manier om auto’s onder de grond midden in de stad te parkeren. Het volautomatische systeem is comfortabel en vernuftig. Al waren er in het begin wat kinderziektes.’ Zijn vrouw Yvonne vult aan: ‘En nu nog is er incidenteel een storing. Maar sinds de technische dienst in de buurt zit, wordt dat over het algemeen snel opgelost. Wij zijn er in ieder geval erg blij mee.’

Hond

Steven laat zien hoe de garage werkt. Hij houdt zijn pasje ervoor en zijn auto wordt volledig automatisch met een ingenieus systeem naar boven gebracht met een lift. ‘Ik vind het een mooi systeem. De auto wordt geheel automatisch voor je geparkeerd. Er mag overigens niemand in de auto zitten als hij in de lift naar beneden gaat. Zo ja, dan blokkeert de lift automatisch voor je eigen veiligheid.’ ‘Ja ik weet nog dat onze hond ineens terug rende naar de auto terwijl hij al in de lift stond. Ik schrok me een hoedje’, vertelt Yvonne.

Yvonne en Steven lachend voor VAB.jpg
Yvonne en Steven vinden het wonen aan de Noordwal-Veenkade geweldig. Voorlopig gaan ze niet verhuizen.

Heerlijke buurt

Steven werkt in de offshore consultancy, Yvonne als zelfstandig kleurenconsulente met haar bedrijf Colorxpression vanuit huis. Het echtpaar woont met dochter en hond sinds een paar jaar aan de Toussaintkade. Yvonne: ‘Wij hebben eerst 15 jaar in Maleisië gewoond en kenden Den Haag helemaal niet. Op moment dat we weer naar Nederland verhuisden en Steven in Delft ging werken, kwamen we op Den Haag uit. Toen zagen wij het huis aan de Toussaintkade en waren we meteen verkocht.’ ‘Het is een bijzonder en verrassend huis, waar voorheen kolen en aardappelen werden opgeslagen en verhandeld’, zegt Steven. ‘En dan de omgeving. Het groen van de paleistuin, de gracht, de gezellige buurt met cafés en winkels. Echt een heerlijke buurt. Je hebt hier festivals op loopafstand zoals ‘Jazz in de gracht’, leuke winkels, cafés en restaurants. Wij gaan voorlopig niet meer verhuizen, want Den Haag is voor ons een goede keuze gebleken’, vindt Yvonne.

 Wist je dat...?

  • ... Stichting Ooievaart ooit is opgericht als protest tegen de verpaupering van de binnenstad begin jaren 2000? De Ooievaart beheert nu de passantenhaven aan de Bierkade (opstapplaats). Behalve rondvaarten verzorgen ze onder andere ook arrangementen (bijvoorbeeld fiets- en steptochten door Den Haag enzovoorts) onder de naam Dagje Den Haag
  • ...Den Haag de grachten te danken heeft aan Prins Maurits? Die liet de grachten in de 16e en 17e eeuw graven als verdedigingslinie tegen de Spanjaarden.
  • ...in de eeuwen erna de grachten vooral gebruikt werden voor de industrie en handel? De Noordwal-Veenkade in de 19e eeuw tijdens de industriële revolutie eigenlijk een klein industrieterrein was. Er waren kleine fabrieken, werkplaatsen en handelsbedrijven gevestigd. Er was ook een levendige groenten- en fruitmarkt op het water.
  • ...door de groei van de stad en de hygiëne – grachten fungeerden toentertijd ook als riool - de grachten werden gedempt of ’overkluisd’? Aan de straatnamen herken je dat er ooit grachten liepen, zoals Spui, Prinsengracht, Herengracht, Gedempte Burgwal, enzovoorts.
  • ...tussen 1920 en 1950 onder andere de Noordwal-Veenkade werd ‘overkluisd’? Deze gracht werd niet gedempt omdat deze een belangrijke functie had: waterafvoer naar zee.
  • ... er een mooie video is over de volautomatische parkeerberging aan de Noordwal-Veenkade? Zie de video parkeergemak in Centrum Den Haag.
Groente- en fruitmarkt Noordwal 1931 (Bron: Beeldbank Haags Gemeentearchief) Overkluizing Noordwal-Veenkade 1924 (Bron: Beeldbank Haags Gemeentearchief)
Noordwal-Veenkade in 2008 (Fotograaf: Paul Lunenburg Bron: Beeldbank Haags gemeentearchief) Noordwal-Veenkade in 2018 (Fotograaf: Arnaud Roelofsz)

Meer Editie070?

Wil je meer verhalen lezen over de stad? Bekijk dan ook de andere verhalen op Editie070.

Genieten aan de gracht

Gepubliceerd op 29 juni 2018 Geschreven door Jan Jens Fotografie door Arnaud Roelofsz

Heb jij een idee voor een verhaal op Editie070?

Editie 42

29 juni 2018
Alle edities Sluiten X
Meer artikelen?
42