Start-ups uit 2017 volgen hun weg omhoog

Editie 30
header.jpg

Den Haag werkt aan een levendige start-up economie. De stad wil een aantrekkelijke omgeving zijn voor de innovatieve en dynamische ondernemer van morgen. Landelijk maakte zelfs Prins Constantijn zich onlangs hard voor beginnende ondernemers. Editie070 ging op zoek naar pioniers die in hun branche de wereld willen gaan veroveren, vanuit Den Haag. Begin 2017 begonnen, hoe staan zij er nu voor?

LuciaGoldfarb1.jpg
Uit de hand gelopen hobby met chocolade

Lucia Goldfarb, Bolena Chocolates

Wat en waarom? 
‘Een ambitie om te werken met voedsel of als ondernemer heb ik beiden gek genoeg nooit gehad. Eigenlijk toen ik mezelf de ruimte gaf om eens een tijdje zonder verplichtingen te leven, ben ik gaan experimenteren met chocolade. Voor de lol maakte ik bonbons of repen voor familie en vrienden. Tot ik er zo veel van wist en er zo veel mee bezig was, dat het ineens een soort van baan was geworden.’ 

‘Begin 2017 maakte ik de naam Bolena Chocolates bekend en inmiddels is deze creativiteit met cacao mijn onderneming geworden. Ik wil alle mogelijkheden van cacao onderzoeken, dus niet alleen als zoet tussendoortje, maar ook als echt voedsel. Waar deze reis me gaat brengen weet ik nog niet.’

Ambitie voor 2018? 
‘Op relatief korte termijn zou ik naast online en de verkoop in speciaalzaken een eigen plekje willen creëren. Waar je mijn chocolade kunt proeven, maar ook andere delicatessen met daarbij koffie, thee of een ander drankje. Een intiem plekje waar mensen echt het gevoel en de ervaring van chocolade en natuurlijke producten mee kunnen krijgen.’

LuciaGoldfarb2.jpg
Geen ambitie wereldwijd maar wel in de stad

Stad 
‘Mijn productie is vrij kostbaar, daarom was het begin ook echt even zwaar en pak ik alles stap voor stap aan. Dit jaar ga ik wel op zoek naar samenwerking, steun en partnerschap in de stad en regio om mijn puzzel compleet te maken. Den Haag verdient innovatie op het gebied van chocolade.’

Tip 
‘Groter is niet altijd beter, vergeet dat niet. Mijn bedoeling is niet om wereldwijd mijn chocolade te gaan verkopen, ik wil dat mijn producten komen te liggen in de voor mij juiste winkels. Ondernemers die enthousiast zijn over wat ik maak, zullen mijn artikelen ook automatisch promoten bij hun klanten. Het hoeven er niet heel erg veel te zijn, maar wel de juisten die passen bij de kwaliteit van mijn chocolade. Online kunnen mensen wel altijd rechtstreeks bij me bestellen.’

www.bolenachocolates.com

FerdyKarto1.jpg
Creativiteit als basis voor de onderneming

 Ferdy Karto, Bring the Rapture

Wat en waarom?
‘Begin 2017 ben ik gestart met Bring the Rapture. Met mijn bedrijf leg ik de focus op het implementeren van cultuur; ik wil een culture catalyst zijn, een katalysator die cultuur mogelijk maakt. Concreet kun je denken aan het programmeren van een evenement, het bedenken van een creatief concept voor een bedrijf, het produceren van een theaterproductie, het schrijven van proza of scenario's of het organiseren van een culturele get-together.’

Ambitie voor 2018?
‘Ik hoop echt dat het bedrijf zal uitgroeien tot een echte katalysator: het uitdragen van het gedachtegoed dat toneelspel van meerwaarde is in het leven. Het schept ruimte, contact, ontwikkeling en talloze andere processen.’

FerdyKarto2.jpg
Een katalysator die cultuur mogelijk maakt

Stad
‘Den Haag is een kleurrijke, dynamische stad. Het is echt een stad waar mensen elkaar ontmoeten. Hier ligt een uitstekend klimaat om cultureel erfgoed op te bouwen, ook op internationaal gebied. Het is een uitermate aangename stad omdat kalmte en dynamiek elkaar afwisselen. Deze wisselwerking maakt het mogelijk om te groeien. Verder is er een groot netwerk binnen alle branches aanwezig in de stad.’

Tip
‘Als start-up word ik goed geholpen, echter is het ook zaak om zelf actief te blijven: doorontwikkelen, netwerken, blijven reflecteren, analyseren. De drive is erg belangrijk, maar zeker ook het strategisch vermogen om zelf te kunnen groeien.’

www.bringtherapture.nl

MadhuMathoera1.jpg
Starten met ondernemen kan prima vanuit huis

Madhu Mathoera, BE(E) Consultancy

Wat en waarom?
‘Het ondernemende heb ik van huis uit meegekregen. Mijn ouders zijn beiden uit Suriname hierheen gekomen, hebben elkaar hier leren kennen, in de tram! Ze moesten alles opbouwen. Mijn vader begon bij SDU en later de PTT, maar wilde voor zichzelf beginnen. Dat deed hij uiteindelijk met een biljartcafé. Mijn moeder werkte veel in de thuiszorg, mijn zachte kant heb ik van haar. Mijn zakelijke kant zeker van mijn vader. Ik heb 12,5 jaar bij de ING gewerkt, eerst als filiaalmanager en later op het hoofdkantoor. Een jaar geleden begon ik voor mijzelf; de behoefte om mensen meer persoonlijk te raken werd groter en groter en dus heb ik mijn ontslagbrief verstuurd. Het was een gok, maar ik wilde iets voor mezelf gaan doen.’

'Ik besloot dat ik graag mensen, bedrijven en merken meer zichtbaar wil maken. En mensen wil leren hoe zij dat kunnen doen voor hun eigen onderneming. Daar is BE(E) Consultancy het resultaat van. Gewoon lekker in mijn eigen stad uiteraard en voorlopig nog vanuit huis, omdat ik veelal bij klanten op locatie werk. BE(E) Consultancy omdat BE wijst naar Wie ben je en BEE omdat mijn naam honing betekent. Ik ben goed in netwerken, waardoor ik al snel opdrachten kreeg en vervolgens ging het verder van mond op mond.’

MadhuMathoera2.jpg
BE(E) Consultancy, van haar naam die honing betekent

Ambitie voor 2018?
‘Ik ben nu bezig met een E-learning voor bedrijven, waardoor ze veel zelf kunnen. Ook wil ik mijn tweede onderneming starten en ik denk dat ik dit jaar personeel ga aannemen. Ik wil mijn omzet verdubbelen, maar mijn coach gaat voor het drievoudige van 2017.’

Stad
‘Den Haag is voor mij een fijne regio om in te werken, je maakt hier makkelijk contact. En Haags kiest vaak Haags, men gunt elkaar werk. Ik heb mijn meeste klanten in de stad.'

Tip
‘Zoek een coach! Bij ING heeft me dat erg geholpen en nu wederom.’

www.beeconsultancy.nl

Plannen om zelf een onderneming te starten? Kijk dan eens op www.startupthehague.eu of www.denhaag.nl.

Meer Editie070?

Wil je meer verhalen lezen over de stad? Bekijk dan ook de andere verhalen op Editie 070.

Start-ups uit 2017 volgen hun weg omhoog

Gepubliceerd op 12 januari 2018 Geschreven door Nathalie Nuiten Fotografie door Valerie Kuypers

Heb jij een idee voor een verhaal op Editie070?

Editie 30

12 januari 2018
Alle edities Sluiten X
Meer artikelen?
30