‘Ik vind het belangrijk om tijdens mijn ritten minder CO2 uit te stoten’

Editie 18
Electrisch rijden - Vishandelaar Joep Besselink van Seafood Centre.01

Een blik op de wegen in Den Haag maakt het eigenlijk al duidelijk: elektrisch rijden neemt toe. Dat is eenvoudig af te meten aan het gebruik van elektrische laadpalen. Bijna 5.000 automobilisten maakten in juni 2017 gebruik van elektrische laadpalen in de stad, tegenover ruim 3.000 in dezelfde periode vorig jaar. De gemeente stimuleert aanschaf van elektrische auto’s, bijvoorbeeld met subsidie voor aanschaf van een elektrische bestelauto of taxi.

De Haagse ondernemers Mark Langeree en Joep Besselink rijden beiden met een elektrische bestelwagen rond om hun bestellingen bij klanten af te leveren. De een levert banket, belegde broodjes en borrelhapjes, de ander verse vis aan restaurants en instellingen. Ze kochten hun elektrische bestelwagen om hun CO2-uitstoot te verminderen.
 
Mark Langeree van HF Borsboom Banket & Catering was twee en half jaar geleden op een autobeurs in Frankfurt, toen zijn oog viel op een elektrische bestelwagen; zijn twee Suzukibusjes waren net aan vervanging toe. Hij kocht een elektrische Nissan ENV200 en liet ‘m ombouwen tot een bestelwagen met zonnepanelen voor de koeling. ‘Die panelen hebben hun eigen accu. De auto heeft dus geen invloed op de koeling’, aldus Mark, die met zijn bedrijf in de Haagse Vruchtenbuurt is gevestigd.

Electrisch rijden - Mark Langeree van HF Borsboom Banket & Catering.2
Banketbakker en cateraar Mark kocht een elektrische Nissan ENV200 en liet ‘m ombouwen tot een bestelwagen met zonnepanelen voor de koeling.

‘Het was eerst nog wel wennen. Zo wist ik niet of ik mijn klanten in Rotterdam en omgeving wel met deze wagen kon bereiken. Maar Capelle aan de IJssel red ik er makkelijk mee.’ Inmiddels is de banketbakker en cateraar helemaal gewend aan het elektrisch rijden en vervoert hij op een duurzame manier dagelijks de bestellingen naar klanten in Den Haag en randgemeenten.

Zware producten

Vishandelaar Joep Besselink van Seafood Centre op Scheveningen heeft een elektrische bestelwagen aangeschaft die niet alleen gekoeld is, maar ook veel gewicht kan vervoeren. ‘Vis is een zwaar product. Met een volle bus vervoer ik zo’n 800 kilogram aan vis. Dat vraagt om veel elektrisch laadvermogen’, vertelt Joep. Met de bestelwagen rijdt hij naar de stad, voor de ritten buiten Den Haag heeft de vishandelaar vier andere bestelbussen op diesel, waarvan er twee zonnepanelen op het dak hebben voor koeling. Voor leveringen aan ondernemers aan de boulevard heeft hij nog twee elektrische bakfietsen staan. ‘Ik vind het belangrijk om tijdens mijn ritten minder CO2 uit te stoten.’

Electrisch rijden - Vishandelaar Joep Besselink van Seafood Centre.02
Vishandelaar Joep heeft een elektrische bestelwagen aangeschaft die niet alleen gekoeld is, maar ook veel gewicht kan vervoeren.

Subsidie

Bijdragen aan een beter milieu was ook een belangrijke overweging van Mark om een elektrische bestelwagen te kopen. Hij investeerde flink, maar ontving ook subsidie van het Rijk voor de aanschaf van de bestelwagen en de zonnepanelen (Milieu-investeringsaftrek en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen). Via de gemeente liet hij een laadpaal voor de deur plaatsen. Joep had minder geluk bij zijn subsidieaanvraag. Hij liep geld mis, omdat zijn type elektrische auto bij de RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer) niet wordt gezien als bestelwagen. Hij had nooit gedacht dat zijn bestelwagen buiten de subsidiecategorie zou vallen. ‘Zou ik nu de keuze maken, zou ik daar wel beter op letten’, zegt Joep. Hij vindt dat het voor ondernemers makkelijker gemaakt moet worden om een elektrische auto aan te schaffen. Het gaat volgens hem niet alleen om welk type auto subsidie krijgt, maar ook over betere oplaadmogelijkheden.

‘Niet elke ondernemer heeft voldoende ruimte voor een laadpaal op eigen grond. Ik zit met mijn bedrijf direct aan de straat en laad nu via mijn eigen elektriciteitsnet op. Het laden duurt dan langer. Ik verhuis volgend jaar met mijn bedrijf, waardoor het wel mogelijk is op eigen terrein een laadpaal te plaatsen. Maar het wordt natuurlijk wel makkelijker, wanneer de gemeente op nog meer plekken in de stad laadpalen plaatst.’

Joep ziet nog meer mogelijkheden om ondernemers die nog twijfelen over elektrisch rijden over te halen. ‘Maak in het centrum van de stad, waar het lastig parkeren is, speciale laad- en losplaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor ondernemers met een elektrische auto.’ Ook zouden volgens hem ondernemers in het pollergebied, op bepaalde tijden een ontheffing moeten kunnen krijgen, zodat ze makkelijker kunnen laden en lossen. ‘Die ontheffing is er nu wel voor taxichauffeurs, en die rijden op diesel!’

Auto’s met meer laadvermogen

Beide ondernemers willen in de toekomst ook hun andere bedrijfswagens 100% elektrisch laten rijden. Ze houden de grote autofabrikanten als Tesla en Volkswagen in de gaten, die hebben aangekondigd binnenkort meer elektrische wagens op de markt te brengen. Joep: ‘Ik wacht op wagens met meer ruimte in de laadbak en meer laadvermogen.’ ‘Daarmee kan ik mijn bestellingen ook voorbij Utrecht afleveren, zonder tussendoor te hoeven opladen’, aldus Mark.

Electrisch rijden - Mark Langeree van HF Borsboom Banket & Catering.1
Mark wacht met smart op de nieuwe elektrische wagens met meer laadvermogen. Dan kan hij zelfs bezorgen voorbij Utrecht zonder tussendoor te hoeven opladen.

Wist je dat…

  • … er 768 laadpalen voor elektrische auto’s in de stad staan?
  • … er ruim 1.536 oplaadpunten zijn?
  • … er een regeling is voor de aanschaf van elektrische bestelauto’s? Wil je een 100% elektrische bestelauto (of taxi) kopen of leasen? Tweedehands of nieuw? Je kunt daarvoor een subsidie aanvragen bij de gemeente. Bekijk de voorwaarden op denhaag.nl.

Meer Editie070?

Wil je meer verhalen lezen over de stad? Bekijk dan ook de andere verhalen op Editie070.

‘Ik vind het belangrijk om tijdens mijn ritten minder CO2 uit te stoten’

Gepubliceerd op 28 juli 2017 Geschreven door Carolien Groeneveld Fotografie door Frank Jansen

Heb jij een idee voor een verhaal op Editie070?

Editie 18

28 juli 2017
Alle edities Sluiten X
Meer artikelen?
18